miércoles, 9 de abril de 2008

ANÀLISI DELS CAPIÍTOLS 4 I 5 DEL LLIBRE "LES TIC EN EDUCACIÓ INFANTIL"


Els capítols 4 i 5 del llibre “Les TIC a l'Educació Infantil” de Jordi Cases i M. Roser Torrescasana parlen sobre l'organització i gestió de recursos TIC i sobre programari i recursos didàctics, respectivament.

Com bé sabem, els ordinadors formen part ja de les nostres vides i per tant hem d'extraure d'ells tots els recursos educatius possibles, ja que ens faciliten les tasques com a docents.

El gran debat sempre ha sigut si habilitar una aula d'ordinadors o posar ordinadors a les aules. Incorporar ordinadors a les aules potencia el treball individual al mateix temps que implica un canvi de metodologia. Mentre que anar a l'aula d'ordinadors implica més treballar en grup. Per poder treballar en grup és necessari tenir a l'aula d'ordinadors també taules i cadires a part dels ordinadors per que els grups pugen ajuntar-se ahí per parlar o debatre possibles conflictes.

L'equip directiu és molt important en la implantació de projecte TIC al centre educatiu. Per que tinga èxit un projecte preescolar és important que tots o la majoria ho accepten i estiguen disposats a dur-lo a terme. L'equip directiu ha de facilitar la tasca i posar totes les possibilitats per a poder difondre'l.

Un altre aspecte que s'ha de tenir en compte és la formació al claustre. Els mestres han d'estar al dia sobre el funcionament d'aquestes noves tecnologies i dedicar-li temps.

La comissió d' informàtica serà l'encarregada de mantenir els ordinadors en bon estat, facilitar l'accés als programes, vigilar que hi hagi tinta a les impressores, que aquestes pugen funcionar des de qualsevol ordinador de l'escola...

Per tant, si anem a treballar les TIC a l'escola és important disposar del maquinari necessari i disposar també de cablatge o espai wiffi per a tindre connexió a la xarxa del centre i accés a Internet.

També seria convenient disposar d'un canó de projecció, càmera de fotos o de vídeo, pantalles tàctils per als més menuts...

El programari bàsic que s'utilitza en educació infantil, ja instal·lat als ordinadors és:

- Processador de text, podem treballar amb el Word i el open office.

- Programa de dibuix, com el paint, kid pix..., per a la preparació de seqüències d'imatges ens podem ajudar del programa “Slide show”

- Programa de presentació: Powert Point i Impres, els dos son senzills i fàcils d'utilitzar.

- Programa “Clic i Jclic”.

- Programes de tractament d'imatge (per a mestres) Paint Shop pro, Gimp, ACDC.

- Programes d'enregistrament del so com Audacity o Cooledit.

Altres recursos podrien ser algunes webs que comentaré a continuació:

www.edu365.cat

És una web creada per departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. En aquesta pàgina podem veure molts tipus diferents d'activitats, no sols per a infantil sinó també per primaria, batxillerat...Els pares també poden obtindre informació i recursos sobre temes d'actualitat. Per treballar en infantil podem veure unitats didàctiques, jocs, un espai per dibuixar... En resum és una pàgina molt completa.

www.lestresbessones.com

Aquesta pàgina esta dedicada als nens més petits. Poden treballar diferents temes, des d'anar de compres fins activitats de l'area d'intercomunicació. També hi ha un apartat que m'ha cridat molt l'atenció on hi apareix una agenda d'activitats i webs amiges. En aquest apartat podem saber les activitats que fan per als nens, el lloc, l'hora, el dia...Crec que es molt important perquè les mestres poden mirar quan els interesse algun tema, on es fa i si està prop anar a veure-ho.

www.zoobarcelona.com

Aquesta web no es tan completa com les anteriors, però és la més prepara per a conèixer el món animal. Des d'aquesta web podem veure els diferents animals que podem trobar al zoo, fitxes d'animals, informació de l'hàbitat...A més si als nens els interessa el tema també hi ha informació dels horaris i tarifes del zoo de Barcelona per poder fer una excursió amb ells.

www.dibujosparapintar.com

En “dibujos para pintar” trobem una amplia colecció de dibuixos per a treballar a l'aula. Trobem dibuixos de temes com: els esports, els mitjans de transport, parts del cos...

Aquesta web a l'igual que l'anterior està especificada en un únic tema però, considere que també és important perquè si el que volem es treballar la ciutat, el cos humà, la naturalesa... aquí trobem molts recursos de dibuixos que segur que ens ajudaran a l'hora d'explicar el tema, així mateix també ajudara als nens a visualitzar-lo.

www.xtec.es/centres/a8040060/cibercanconer

A l'igual que les altres dos webs, aquesta esta especialitzada en un únic tema: les cançons. En aquesta web podem trobar cançons apropiades per treballar a l'aula d'infantil. Hi han moltes cançons amb la lletra de la canço, la partitura i la música.

Una vegada llegit i resumit el llibre, he de dir que, igual que vivim en una societat de canvis considere que també és important el canvi en la metodologia de l'educació. Hem d'aprofitar-nos al màxim dels recursos que disposem per una educació més òptima. És important que no tinguem por als canvis. Els mestres hem de considerar les noves tecnologies com una eina més per fer servir en la nostra feina diària a la classe. Quant a què és millor sí l'aula d'ordinadors o ordinadors a l'aula pense que és millor ordinadors a l'aula perquè els nens poden treballar de manera individual a l'igual que en grup, a més també penso que es pot treballar sense la necessitat d'estar pendent que siguen les 11 per a poder utilitzar els ordinadors o estar pendent de demanar aula per a la setmana que següent... Si disposem d'ordinadors a l'aula els podem utilitzar quan vulguem i el temps que faça falta.

Un altre avantatge que tenen els ordinadors és què a través d'Internet podem trobar quantitat de recursos didàctics per poder treballar amb els nostres alumnes.

Com he pogut observar la quantitat diversa d'activitats hui en dia és molt major que la de fa anys enrere, cosa que permet una major qualitat de l'ensenyament (si s'utilitza bé) llavors, per què no aprofitar-la?

No hay comentarios: